מודן פוליגרף בע״מ - בדיקות פוליגרף ומבחני אמינות

האם בדיקת פוליגרף נתמכת במחקר מדעי?

מכשיר הפוליגרף המשמש לצרכי בדיקת פוליגרף, הינו מכשיר שאמינותו שנויה במחלוקת, כאשר בכל רחבי העולם, תוכלו למצוא גורמים המצדדים באמינות המכשיר וזאת לצד קבוצות התנגדות רבות המטילות ספק בממצאי הבדיקה. יחד עם זאת, נציין שגם הקבוצות המטילות ספק באמינות המכשיר, רואות בו אמצעי חקירתי היכול ומסוגל לקדם הליכי חקירה במקרים מסוימים. העובדה שלמכשיר הפוליגרף ישנה קבוצת מתנגדים וקבוצת תומכים, הובילה לכך שברוב מדינות אירופה, חל איסור על שימוש במכשיר הפוליגרף כאמצעי חקירה אפילו.

מכשיר פוליגרף - כיצד הוא פועל?

מכשיר הפוליגרף פועל על הנחת יסוד בסיסית הטוענת כי אדם אשר אינו דובר אמת חווה שינוי במספר מדדים פיזיולוגיים בגופו כגון: הנשימה ולחץ הדם עולים. לפיכך, בדיקת פוליגרף מנסה לעקוב אחר קיומם של אותם שינויים פיזיולוגיים הכוללים בין היתר: מעקב אחר מדדי לחץ דם ודופק, מעקב אחר קצב הנשימה ומעקב אחר מוליכות חשמליות של העור.

 

האם בדיקת פוליגרף נתמכת במחקר מדעי

מחקרים בתחום בדיקת פוליגרף

רוב המחקרים הנערכים בתחום בדיקות פוליגרף, מתקיימות באופן יזום על ידי מכוני הבדיקה השונים הפועלים מסביב לעולם. על פי המחקרים המוצגים מעת לעת לציבור הרחב, עולה כי אחוזי הדיוק של מכשירי פוליגרף מודרניים נעים בין 70% במקרה הגרוע לבין 90 ואף 95 אחוזים במקרה הטוב. מנגד, קבוצת המתנגדים לבדיקות פוליגרף טוענת (ואולי בצדק) שאופן ביצוע המחקרים על ידי מכוני הבדיקה השונים הינה פסולה מראש מכיוון שהיא מציגה נתונים מוטים.
יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מכך שהשינויים הפיזיולוגיים המתרחשים בגופו של אדם הנבדק באמצעות מכשיר פוליגרף, יכולים להעיד על כך שהוא דובר אמת כן או לאו. לאורך הבדיקה, הנדבק נשאל מספר שאלות בהתאם לשיטת הבדיקה המיושמת, כאשר הבדיקה הנפוצה ביותר הינה שיטה במסגרתה מוצגות בפני הנבדק מספר שאלות הכוללות בין היתר: שאלות רלוונטיות לנושא המרכזי לגביו הוא נדרש לבדיקה, שאלות בלתי רלוונטיות לנושא ושאלות ביקורות במהלכן הוא נדרש לענות על שאלות "כן" ו"לא" בהקשר של פרטים אודותיו.

בדיקות פוליגרף בישראל

בדיקות פוליגרף בישראל מיושמות למגוון רחב של מטרות, החל ממטרות ניהול חקירה פלילית, כלכלית או ביטחונית וזאת באמצעות גופים המוסמכים לצורך כך: משטרת ישראל, רשות המיסים ושירות הביטחון הכללי (שב"כ). כמו כן, בדיקות פוליגרף בישראל נערכות על ידי מכוני בדיקה פרטיים בהם נערכות בדיקות פוליגרף בכל הקשור לבדיקת עובד, יחסים בינאישיים, יחסי אישות, אימות גרסאות לצרכים משפטיים וכדומה.

ניתוח ממצאי בדיקות פוליגרף

בודק פוליגרף מקצועי ומנוסה יודע לבצע ניתוח משוקלל של תוצאות הבדיקה בהתאם למדדי השינויים הפיזיולוגיים אשר התרחשו בגופו של הנבדק במהלך הבדיקה וגם בהתאם לניתוח השאלות עליהן השיב הנבדק ובהן התרחשו אותן שינויים. ככל שהידע והניסיון המעשי של הבודק הינו רחב יותר, כך הוא יכול לספק למזמיני הבדיקה תוצאות ממצאים מדויקות יותר.

יצירת קשר

נציגנו ישמח לתת לך הצעת מחיר לכל אחד מהמסלולים בפגישה אישית

    דילוג לתוכן